آفتاب کرمانشاه

اعلام کارنامه داخلی سازی خودروسازان/ قطعات پراید، پژو 405 و سمند و... چقدر داخلی هستند (+جزئیات)

شناسه خبر » 277149

تاریخ انتشار » 1396/11/03-15:47

تعداد بازدید ها » 78

آفتاب کرمانشاه: در حال حاضر بیشترین تیراژ خودروسازی ایران را محصولاتی قدیمی تشکیل داده‌اند و اگرچه گمان می‌رفت طی این سال‌ها کاملا داخلی‌سازی شده‌اند، با این حال آمار انجمن خودروسازان، خلاف این موضوع را نشان می‌دهد

جدیدترین آمار مربوط به داخلی سازی خودروهای کشور نشان می‌دهد هنوز هیچ‌یک از محصولات، ۱۰۰ درصد ساخت داخل نشده و حتی مدل‌های قدیمی نیز نتوانسته‌اند به خودروهایی کاملا ایرانی تبدیل شوند.

 به نقل از دنیای اقتصاد، بنابر آماری که انجمن خودروسازان ایران به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده، داخلی‌ترین خودروهای کشور، تا مرز ۹۳ درصد ساخت داخل شده‌اند و این موضوع نشان می‌دهد هنوز هم وابستگی به قطعات خارجی، در صنعت خودرو کشور وجود دارد. در حال حاضر بیشترین تیراژ خودروسازی ایران را محصولاتی قدیمی تشکیل داده‌اند و اگرچه گمان می‌رفت طی این سال‌ها کاملا داخلی‌سازی شده‌اند، با این حال آمار انجمن خودروسازان، خلاف این موضوع را نشان می‌دهد. در آمار انجمن خودروسازان مشخص نیست دقیقا کدام قطعات هنوز داخلی‌سازی نشده‌اند، با این حال به نظر می‌رسد قطعات مربوطه، به بخش‌های الکتریکی خودروها مربوط می‌شوند.

اعلام کارنامه داخلی سازی خودروسازان/ قطعات پراید، پژو 405 و سمند و.. چقدر داخلی هستند

به جز خودروهای پرتیراژ اما سایر محصولات نیز نه تنها ۱۰۰ درصد ساخت داخل نشده‌اند، بلکه درصد داخلی‌سازی آنها در مواردی بسیار کمتر از پرتیراژها است. این در شرایطی است که بیش از هزار قطعه‌ساز کوچک و بزرگ در کشور فعالیت می‌کنند و برخی از آنها از قدرت مالی بسیار بالایی برای سرمایه‌گذاری و به‌روزرسانی خطوط تولید برخوردارند. با این حال، قطعه‌سازی ایران در این سال‌ها سرمایه‌گذاری قابل توجه و چشمگیری انجام نداده و از همین‌رو نتوانسته‌اند خود را مطابق با استاندارد خودروهای جدید، پیش ببرد.

بدون شک ارتقای صنعت قطعه می‌تواند نیاز به واردات بخش قابل‌توجهی از قطعات را از بین ببرد، هرچند البته همچنان و مانند همه جای دنیا، برخی قطعات خاص باید از مسیر واردات تامین شود. این بخش از قطعات که بیشتر به مواردی مانند لوازم الکتریکی و همچنین ECU مربوط می‌شود، معمولا چند سازنده و تامین‌کننده خاص در دنیا دارد که بسیاری از خودروسازان جهان، نیاز خود را از آنها تامین می‌کنند. هرچه هست، اهمیت به‌روزرسانی خطوط تولید قطعه‌سازان به‌خصوص با توجه به آغاز تولید خودروهای پسابرجامی در کشور، بسیار بیش از گذشته است و این موضوع می‌تواند ضمن کاهش وابستگی و خروج ارز از کشور، تیراژ خودروها را حتی در مقاطع بحرانی نیز بیمه کند.

اما مسیر دوم در راه آمادگی خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی برای مواجهه با بحران‌ها، ارتباط گرفتن هرچه بیشتر با تامین‌کنندگان جهانی است. به هر حال ازآنجاکه قرار نیست همه قطعات موردنیاز در داخل ساخته شود و همچنین با توجه به احتمال رخ دادن اتفاقاتی مانند تحریم، بهتر است خودروسازان گزینه‌های ذخیره را برای تامین قطعات، روی میز داشته باشند. با این دوراندیشی، احتمال اینکه در مقاطع بحرانی مانند تحریم، تولید خودرو در کشور سرپا مانده و تیراژ دچار افت شدید نشود، بسیار بالا خواهد رفت و این موضوع می‌تواند فنر قیمت‌ها را نیز کنترل کند.
رقم داخلی‌سازی در ایران خودرو

اما نگاهی بیندازیم به جزئیات داخلی‌سازی خودروهای کشور، تا مشخص شود هر یک تا چه اندازه به اصطلاح بومی‌سازی شده‌اند. بنابر آمار انجمن خودروسازان ایران، تا به امروز بیشترین داخلی‌سازی انجام شده در صنعت خودرو کشور و در بین محصولات موجود، ۹۳ درصد و کمترین نیز ۲۰ درصد بوده است. این ۲۰ درصد البته بیشتر به خودروهای به اصطلاح مونتاژی متعلق به بخش خصوصی مربوط می‌شود که اکثر قریب به اتفاق آنها چینی هستند.

این در شرایطی است که خودروهایی مانند پژو ۴۰۵، پژو پارس و سمند، تا مرز ۹۳ درصد داخلی‌سازی شده‌اند. هر سه محصول در ایران خودرو به تولید می‌رسند و اتفاقا به نوعی از یک خانواده محسوب می‌شوند، زیرا پلت‌فرم آنها یکی است. در این بین، پژو ۴۰۵ در حالی به داخلی‌سازی ۹۳ درصدی رسیده که بیش از دو دهه از عمر آن در خودروسازی ایران می‌گذرد. مشتریان پژو ۴۰۵ البته خاطره خوشی از داخلی‌سازی این محصول طی سال‌های ۸۴ و ۸۵ ندارند، چه آنکه در آن مقطع، چند دستگاه از این محصول با نقص فنی روبه‌‌رو و دچار آتش‌سوزی شد. اما پژو‌پارس نیز که فیس لیفت شده ۴۰۵ و حاصل طراحی مهندسان داخلی به حساب می‌آید، طبق آمار انجمن خودروسازان ایران، تا به امروز ۹۳ درصد از قطعات آن، داخلی‌سازی شده است.

از سوی دیگر اما سمند نیز با همین درصد داخلی‌سازی، هم‌اکنون جزو محصولات پرتیراژ ایران خودرو به شمار می‌رود. آن طور که انجمن خودروسازان اعلام کرده، سمند و پژو ۴۰۵ و پارس توانایی پاس کردن استانداردهای جدید را طی سال آینده نداشته و بنابراین باید از خطوط تولید حذف شوند.

سری هم اما به پژو ۲۰۶ بزنیم، محصولی که در حال حاضر پرتیراژترین محصول ایران‌خودرو به شمار می‌رود. طبق آمار انجمن خودروسازان ایران، درصد ساخت داخل قطعات این محصول، به ۷۰ درصد رسیده است. ۲۰۶ هم‌اکنون در دو مدل هاچ‌بک و صندوق‌دار تولید می‌شود و ظاهرا مشکلی بابت پاس کردن استانداردهای جدید ندارد و بنابراین تولید آن همچنان ادامه خواهد یافت.

ازآنجاکه دیگر محصول ایران خودرو یعنی رانا نیز روی پلت‌فرم پژو ۲۰۶ ساخته شده، این محصول نیز طبق آمار انجمن خودروسازان، ۷۰ درصد داخلی‌‌سازی تا به امروز داشته است. رانا نیز ظاهرا مشکل خاصی بابت پاس کردن استانداردهای جدید ندارد و بنابراین می‌تواند همچنان به تولید برسد.

در بین دیگر محصولات ایران خودرو اما دنا نیز ۷۰ درصد داخلی‌سازی را تا به امروز به خود دیده است. این در شرایطی است که دنا از خانواده سمند به شمار می‌رود و قطعات مشترک زیادی میان این دو محصول وجود دارد. در لیست اعلامی از سوی انجمن خودروسازان ایران اما نام وانت آریسان نیز مطرح شده است، محصولی که ۸۰ درصد داخلی‌سازی دارد. همچنین سوزوکی گرندویتارا نیز که جزو محصولات مونتاژی ایران خودرو به شمار می‌رود، تنها ۲۰ درصد داخلی‌سازی داشته و مشخص نیست آیا اصلا برنامه‌ای برای افزایش این رقم وجود دارد یا نه؟

از سوی دیگر اما انجمن خودروسازان ایران درصد داخلی‌سازی پژو ۲۰۰۸ و همچنین پژو ۳۰۱ را نیز ۲۰ درصد اعلام کرده است.

پراید چقدر ایرانی است؟

اما اگر پراید را از لحاظ درصد داخلی‌سازی قطعاتش تا به امروز، کاملا ایرانی ندانیم، به نظر می‌رسد باید آن را به لحاظ تیراژ بسیار بالایی که دارد، خودرویی داخلی به حساب بیاوریم. هم‌اکنون حدود ۲۵ سال از حضور این خودرو در بازار کشور می‌گذرد و ۸۷ درصد ساخت داشته است. همچنین تیبا نیز که به نوعی از نسل پراید به شمار می‌رود، داخلی‌سازی ۸۷ درصدی را به خود می‌بیند و گفته می‌شود سایپایی‌ها قصد دارند آن را جایگزین پراید کنند.

این در حالی است که طبق اعلام انجمن خودروسازان ایران، این دو محصول توانایی پاس کردن استانداردهای جدید را ندارند و بنابراین سایپایی‌ها باید به فکر جایگزینی دیگر باشند. پراید اما در مدل وانت نیز تولید و عرضه می‌شود و این در حالی است که سایپایی‌ها تا به امروز ۸۰ درصد قطعات آن را داخلی‌سازی کرده‌اند.

تندر-۹۰ در کیلومتر ۵۶

نگاهی هم اما به میزان داخلی سازی تندر۹۰ بیندازیم، خودرویی که حدود ۱۰ سال از تولید آن در ایران می‌گذرد. طبق آمار انجمن خودروسازان ایران، این محصول تنها ۵۶ درصد تا به امروز داخلی سازی داشته است. این در حالی است که انتظار می‌رفت با توجه به گذشت یک دهه از تولید این محصول در ایران و ارتباط نسبتا خوب رنو با قطعه‌سازان کشور، رقم داخلی‌سازی بسیار بیش از اینها باشد.

به نظر می‌رسد یکی از دلایل کندی روند داخلی‌سازی قطعات تندر-۹۰، سختگیری‌های خاص رنو در این ماجرا است. رنویی‌ها برای حفظ کیفیت محصولات خود در ایران، نظارت زیادی روی قطعات ورودی به خطوط تولید خودروسازان کشور دارند و از همین رو اجازه نداده‌اند کیفیت فدای تیراژ شود. اما هرچند انجمن خودروسازان اشاره‌ای به داخلی سازی ساندرو نکرده، با این حال به نظر می‌رسد این محصول نیز به اندازه تندر-۹۰ ساخت داخل شده است. ساندرو در واقع مدل هاچ بک تندر-۹۰ به‌شمار می‌رود و بنابراین قطعات مشترک زیادی میان این دو محصول وجود دارد
مطالب مرتبط

کلید واژه ها

  خودروسازان  کارنامه داخلی سازی 

ارسال نظر  خوانندگان :

نام  
ایمیل  
وب سایت (اختیاری)  
متن  
  تصویر امنیتی  

کد امنیتی تصویر بالا را در کادر  وارد کنید

 
   
         

نظرات کاربران

   


 
     

آخرین اخبار

انتقاد مخرب افت تدبیر و کار جهادی؛ تخریب استاندار سرپوش بی تدبیری مدعیان است/فرافکنی ها داغ را گرانتر می کند

ممنوعیت افزایش حقوق مقامات/اعضای هیئت علمی و قضات مستثنی شدند

عکس؛ چهارمین روز از سقوط هواپیمای مسافربری تهران - یاسوج

قیمت خودروهای داخلی افزایش یافت

ساعت محو شدن هواپیما کی بود؟!

نتایج آزمون Ept دانشگاه آزاد اعلام شد

پیکرها با کول کردن به سمت سی سخت منتقل می‌شوند/ 32 پیکر پیدا شده است

وزیر کشور: حوادث خیابان پاسداران به هیچ وجه منتسب به جریان دراویش نیست

هیات دولت با سرعت و گشاده دستی به کمک زلزله زدگان کرمانشاه امد

صادق زیبا کلام: تجمعات دی ماه به مراتب تندتر و رادیکال تر از سال 88 بود

بیانیه دراویش گنابادی در محکومیت جنایت خیابان پاسداران

تذکر نماینده مجلس: فرادی که در خرید هواپیماهای نو کارشکنی کرده‌اند، از مردم عذرخواهی کنند

احمدی‌نژاد خطاب به مقام معظم رهبری: رئیس قوه قضاییه را برکنار و انتخابات زود هنگام برگزار کنید

در آخرین لحظات درهواپیما چه گذشت؟/ سرنشینان سالم هواپیما چه شدند؟/ خلبان تصور کرده کوه رارد می‌کند

روایت سردار کوثری از ناآرامی منطقه پاسداران: 2 بار با دراویش صحبت کردیم اما گوش نکردند

نخستین تصویر از لاشه هواپیمای تهران - یاسوج

وزارت کشور «قلعه» در شهرستان کرمانشاه را به‌عنوان شهر معرفی کرد

میزبانی مرحله نهایی مسابقات هندبال نوجوانان کشور به کرمانشاه واگذار شد

پرداخت یارانه مراکز خدماتی بهزیستی تا پایان هفته جاری/حقوق اسفند از نیمه این ماه پرداخت می‌شود

سخنگوی پلیس: شهادت 5 تن در آشوب شب گذشته خیابان پاسداران/ دستگیری بیش از 300 تن

وزیر ارتباطات: تایید ادعای تماس تلفنی با مسافران هنگام پرواز و روشن بودن گوشی پس از سقوط را تاییدکرد

رایزنی برای اعزام کوهنوردان حرفه‌ای به محل سقوط هواپیما/پیکرهای سرنشینان هواپیما پیدا شد

سقوط هواپیما یا سقوط اخلاقی منتقدان دولت؟

جلسه شورای شهر کرمانشاه با غیبت ۴ عضو شورا از رسمیت خارج شد

تایید کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کرمانشاه

تجمع دراویش گنابادی و درگیری شدید بین پلیس و تجمع‌کنندگان/شهادت سه مأمور/دستگیری تعدادی از دراویش

ارتش مختصات تقریبی محل سقوط هواپیمایATR را در اختیار ستاد بحران گذاشت/ تردید درباره پیدا شدن قطعات لاشه هواپیما/ ورود سازمان هوا و فضا برای رصد ماهواره‌ای محل سقوط

تابش: عده‌ای قبلا می‌گفتند خرید هواپیما اشرافی‌گری است/مردمی که نفت و گازشان را در اختیار حاکمیت می‌گذارند و مالیات و عوارض هم می‌دهند حق دارند زندگی شرافتمندانه داشته باشند

روزهای سخت بارانی مردم زلزله زده

نیچروان بارزانی: از ایران کمک خواستیم

آغاز مهلت مجدد ثبت‌نام آزمون ارشد از امروز

مدیرعامل آبفا کرمانشاه: بارندگی منابع تامین آب ریجاب، کرند و جوانرود را کدر کرد

تدابیر استاندار برای جذب سرمایه گذار؛کرمانشاه بهشت سرمایه گذاری می شود

برخی ازمسافران هواپیمای پرواز تهران-یاسوج از استان کرمانشاه هستند

ظریف و بارزانی در مونیخ دیدار کردند

برای چهارمین بار؛ جلسه شورای شهر کرمانشاه به علت غیبت ۴ عضو شورا از رسمیت خارج شد

نامه ۱۶۷ نماینده مجلس به روحانی درباره منحل نشدن مراکز علمی کاربردی دولتی

مقام معظم رهبری: این‌جور نباشد که اگر گفتیم فلانی انقلابی است، برداشت منفی شود که فلانی آدم غیرمتفکر و سربه‌هوایی است؛ نخیر، این‌جوری نیست/ درباره عدالت ما عقب‌مانده هستیم، خودمان اعتراف می‌کنیم

بارش برف و باران در پاوه خساراتی به بار آورد+ عکس

درخواست بازداشت‌شدگان ناآرامی‌های اخیر برای تخفیف در قرارهای بازداشت‌/ 5 سال حبس برای نوجوان 15 ساله‌ای که پرچم را پایین آورد

از فرصت‌سوزی رنج می‌برم/ پاسخگویی به رسانه ها از شاخص‌های ارزیابی عملکرد مدیران خواهد بود

تایید حکم 20 سال حبس همدستان بابک زنجانی در دیوان عالی کشور

ثبت‌نام متقاضیان عضویت در هیأت علمی دانشگاه‌ها آغاز شد

اسامی تمامی سرنشینان/پیام تسلیت رهبر انقلاب/ دستور روحانی به وزیرراه/ تلاش برای یافتن محل حادثه

اطلاعیه شماره ۶ پرونده مکتب فرش گلیم و گبه کرمانشاهان

مطهری: وعده مسوولان برای رفع حصر تا پایان سال

شرایط بهره‌مندی از کسرخدمت‌های جدید سربازی/ دانشجویان مشمول کسرخدمت هم به پلیس+10 مراجعه کنند

دامپزشکی استان کرمانشاه: بیماری نیوکاسل علت تلفات کبوتران اسلام آبادغرب بوده است

سال ۹۷ چه تعداد یارانه بگیر حذف می‌شوند؟

علی دایی: حساب مربوط به کمک‌های مردمی برای زلزله زدگان را مسدود کردند

تبلیغات

http://aftabnews.ir/files/adv//33_673.jpg


  طراحی و پیاده سازی توسط پیشگامان ایده نگار

  تمامی حقوق متعلق به سایت آفتاب کرمانشاه می باشد-برای نمایش بهتر از مرورگر Firefox یا Chrome استفاده کنید