آفتاب کرمانشاه

اعلام کارنامه داخلی سازی خودروسازان/ قطعات پراید، پژو 405 و سمند و... چقدر داخلی هستند (+جزئیات)

شناسه خبر » 277149

تاریخ انتشار » 1396/11/03-15:47

تعداد بازدید ها » 400

آفتاب کرمانشاه: در حال حاضر بیشترین تیراژ خودروسازی ایران را محصولاتی قدیمی تشکیل داده‌اند و اگرچه گمان می‌رفت طی این سال‌ها کاملا داخلی‌سازی شده‌اند، با این حال آمار انجمن خودروسازان، خلاف این موضوع را نشان می‌دهد

جدیدترین آمار مربوط به داخلی سازی خودروهای کشور نشان می‌دهد هنوز هیچ‌یک از محصولات، ۱۰۰ درصد ساخت داخل نشده و حتی مدل‌های قدیمی نیز نتوانسته‌اند به خودروهایی کاملا ایرانی تبدیل شوند.

 به نقل از دنیای اقتصاد، بنابر آماری که انجمن خودروسازان ایران به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده، داخلی‌ترین خودروهای کشور، تا مرز ۹۳ درصد ساخت داخل شده‌اند و این موضوع نشان می‌دهد هنوز هم وابستگی به قطعات خارجی، در صنعت خودرو کشور وجود دارد. در حال حاضر بیشترین تیراژ خودروسازی ایران را محصولاتی قدیمی تشکیل داده‌اند و اگرچه گمان می‌رفت طی این سال‌ها کاملا داخلی‌سازی شده‌اند، با این حال آمار انجمن خودروسازان، خلاف این موضوع را نشان می‌دهد. در آمار انجمن خودروسازان مشخص نیست دقیقا کدام قطعات هنوز داخلی‌سازی نشده‌اند، با این حال به نظر می‌رسد قطعات مربوطه، به بخش‌های الکتریکی خودروها مربوط می‌شوند.

اعلام کارنامه داخلی سازی خودروسازان/ قطعات پراید، پژو 405 و سمند و.. چقدر داخلی هستند

به جز خودروهای پرتیراژ اما سایر محصولات نیز نه تنها ۱۰۰ درصد ساخت داخل نشده‌اند، بلکه درصد داخلی‌سازی آنها در مواردی بسیار کمتر از پرتیراژها است. این در شرایطی است که بیش از هزار قطعه‌ساز کوچک و بزرگ در کشور فعالیت می‌کنند و برخی از آنها از قدرت مالی بسیار بالایی برای سرمایه‌گذاری و به‌روزرسانی خطوط تولید برخوردارند. با این حال، قطعه‌سازی ایران در این سال‌ها سرمایه‌گذاری قابل توجه و چشمگیری انجام نداده و از همین‌رو نتوانسته‌اند خود را مطابق با استاندارد خودروهای جدید، پیش ببرد.

بدون شک ارتقای صنعت قطعه می‌تواند نیاز به واردات بخش قابل‌توجهی از قطعات را از بین ببرد، هرچند البته همچنان و مانند همه جای دنیا، برخی قطعات خاص باید از مسیر واردات تامین شود. این بخش از قطعات که بیشتر به مواردی مانند لوازم الکتریکی و همچنین ECU مربوط می‌شود، معمولا چند سازنده و تامین‌کننده خاص در دنیا دارد که بسیاری از خودروسازان جهان، نیاز خود را از آنها تامین می‌کنند. هرچه هست، اهمیت به‌روزرسانی خطوط تولید قطعه‌سازان به‌خصوص با توجه به آغاز تولید خودروهای پسابرجامی در کشور، بسیار بیش از گذشته است و این موضوع می‌تواند ضمن کاهش وابستگی و خروج ارز از کشور، تیراژ خودروها را حتی در مقاطع بحرانی نیز بیمه کند.

اما مسیر دوم در راه آمادگی خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی برای مواجهه با بحران‌ها، ارتباط گرفتن هرچه بیشتر با تامین‌کنندگان جهانی است. به هر حال ازآنجاکه قرار نیست همه قطعات موردنیاز در داخل ساخته شود و همچنین با توجه به احتمال رخ دادن اتفاقاتی مانند تحریم، بهتر است خودروسازان گزینه‌های ذخیره را برای تامین قطعات، روی میز داشته باشند. با این دوراندیشی، احتمال اینکه در مقاطع بحرانی مانند تحریم، تولید خودرو در کشور سرپا مانده و تیراژ دچار افت شدید نشود، بسیار بالا خواهد رفت و این موضوع می‌تواند فنر قیمت‌ها را نیز کنترل کند.
رقم داخلی‌سازی در ایران خودرو

اما نگاهی بیندازیم به جزئیات داخلی‌سازی خودروهای کشور، تا مشخص شود هر یک تا چه اندازه به اصطلاح بومی‌سازی شده‌اند. بنابر آمار انجمن خودروسازان ایران، تا به امروز بیشترین داخلی‌سازی انجام شده در صنعت خودرو کشور و در بین محصولات موجود، ۹۳ درصد و کمترین نیز ۲۰ درصد بوده است. این ۲۰ درصد البته بیشتر به خودروهای به اصطلاح مونتاژی متعلق به بخش خصوصی مربوط می‌شود که اکثر قریب به اتفاق آنها چینی هستند.

این در شرایطی است که خودروهایی مانند پژو ۴۰۵، پژو پارس و سمند، تا مرز ۹۳ درصد داخلی‌سازی شده‌اند. هر سه محصول در ایران خودرو به تولید می‌رسند و اتفاقا به نوعی از یک خانواده محسوب می‌شوند، زیرا پلت‌فرم آنها یکی است. در این بین، پژو ۴۰۵ در حالی به داخلی‌سازی ۹۳ درصدی رسیده که بیش از دو دهه از عمر آن در خودروسازی ایران می‌گذرد. مشتریان پژو ۴۰۵ البته خاطره خوشی از داخلی‌سازی این محصول طی سال‌های ۸۴ و ۸۵ ندارند، چه آنکه در آن مقطع، چند دستگاه از این محصول با نقص فنی روبه‌‌رو و دچار آتش‌سوزی شد. اما پژو‌پارس نیز که فیس لیفت شده ۴۰۵ و حاصل طراحی مهندسان داخلی به حساب می‌آید، طبق آمار انجمن خودروسازان ایران، تا به امروز ۹۳ درصد از قطعات آن، داخلی‌سازی شده است.

از سوی دیگر اما سمند نیز با همین درصد داخلی‌سازی، هم‌اکنون جزو محصولات پرتیراژ ایران خودرو به شمار می‌رود. آن طور که انجمن خودروسازان اعلام کرده، سمند و پژو ۴۰۵ و پارس توانایی پاس کردن استانداردهای جدید را طی سال آینده نداشته و بنابراین باید از خطوط تولید حذف شوند.

سری هم اما به پژو ۲۰۶ بزنیم، محصولی که در حال حاضر پرتیراژترین محصول ایران‌خودرو به شمار می‌رود. طبق آمار انجمن خودروسازان ایران، درصد ساخت داخل قطعات این محصول، به ۷۰ درصد رسیده است. ۲۰۶ هم‌اکنون در دو مدل هاچ‌بک و صندوق‌دار تولید می‌شود و ظاهرا مشکلی بابت پاس کردن استانداردهای جدید ندارد و بنابراین تولید آن همچنان ادامه خواهد یافت.

ازآنجاکه دیگر محصول ایران خودرو یعنی رانا نیز روی پلت‌فرم پژو ۲۰۶ ساخته شده، این محصول نیز طبق آمار انجمن خودروسازان، ۷۰ درصد داخلی‌‌سازی تا به امروز داشته است. رانا نیز ظاهرا مشکل خاصی بابت پاس کردن استانداردهای جدید ندارد و بنابراین می‌تواند همچنان به تولید برسد.

در بین دیگر محصولات ایران خودرو اما دنا نیز ۷۰ درصد داخلی‌سازی را تا به امروز به خود دیده است. این در شرایطی است که دنا از خانواده سمند به شمار می‌رود و قطعات مشترک زیادی میان این دو محصول وجود دارد. در لیست اعلامی از سوی انجمن خودروسازان ایران اما نام وانت آریسان نیز مطرح شده است، محصولی که ۸۰ درصد داخلی‌سازی دارد. همچنین سوزوکی گرندویتارا نیز که جزو محصولات مونتاژی ایران خودرو به شمار می‌رود، تنها ۲۰ درصد داخلی‌سازی داشته و مشخص نیست آیا اصلا برنامه‌ای برای افزایش این رقم وجود دارد یا نه؟

از سوی دیگر اما انجمن خودروسازان ایران درصد داخلی‌سازی پژو ۲۰۰۸ و همچنین پژو ۳۰۱ را نیز ۲۰ درصد اعلام کرده است.

پراید چقدر ایرانی است؟

اما اگر پراید را از لحاظ درصد داخلی‌سازی قطعاتش تا به امروز، کاملا ایرانی ندانیم، به نظر می‌رسد باید آن را به لحاظ تیراژ بسیار بالایی که دارد، خودرویی داخلی به حساب بیاوریم. هم‌اکنون حدود ۲۵ سال از حضور این خودرو در بازار کشور می‌گذرد و ۸۷ درصد ساخت داشته است. همچنین تیبا نیز که به نوعی از نسل پراید به شمار می‌رود، داخلی‌سازی ۸۷ درصدی را به خود می‌بیند و گفته می‌شود سایپایی‌ها قصد دارند آن را جایگزین پراید کنند.

این در حالی است که طبق اعلام انجمن خودروسازان ایران، این دو محصول توانایی پاس کردن استانداردهای جدید را ندارند و بنابراین سایپایی‌ها باید به فکر جایگزینی دیگر باشند. پراید اما در مدل وانت نیز تولید و عرضه می‌شود و این در حالی است که سایپایی‌ها تا به امروز ۸۰ درصد قطعات آن را داخلی‌سازی کرده‌اند.

تندر-۹۰ در کیلومتر ۵۶

نگاهی هم اما به میزان داخلی سازی تندر۹۰ بیندازیم، خودرویی که حدود ۱۰ سال از تولید آن در ایران می‌گذرد. طبق آمار انجمن خودروسازان ایران، این محصول تنها ۵۶ درصد تا به امروز داخلی سازی داشته است. این در حالی است که انتظار می‌رفت با توجه به گذشت یک دهه از تولید این محصول در ایران و ارتباط نسبتا خوب رنو با قطعه‌سازان کشور، رقم داخلی‌سازی بسیار بیش از اینها باشد.

به نظر می‌رسد یکی از دلایل کندی روند داخلی‌سازی قطعات تندر-۹۰، سختگیری‌های خاص رنو در این ماجرا است. رنویی‌ها برای حفظ کیفیت محصولات خود در ایران، نظارت زیادی روی قطعات ورودی به خطوط تولید خودروسازان کشور دارند و از همین رو اجازه نداده‌اند کیفیت فدای تیراژ شود. اما هرچند انجمن خودروسازان اشاره‌ای به داخلی سازی ساندرو نکرده، با این حال به نظر می‌رسد این محصول نیز به اندازه تندر-۹۰ ساخت داخل شده است. ساندرو در واقع مدل هاچ بک تندر-۹۰ به‌شمار می‌رود و بنابراین قطعات مشترک زیادی میان این دو محصول وجود دارد
مطالب مرتبط

کلید واژه ها

  خودروسازان  کارنامه داخلی سازی 

ارسال نظر  خوانندگان :

نام  
ایمیل  
وب سایت (اختیاری)  
متن  
  تصویر امنیتی  

کد امنیتی تصویر بالا را در کادر  وارد کنید

 
   
         

نظرات کاربران

   


 
     

آخرین اخبار

حلبچه از ظرفیت های استان کرمانشاه استفاده کند

تکلیف ما لا یطاق به دولت برای تهیه آئین‌‎نامه‌های متعدد اجرائی

نمایشگاه فرش و ملزومات خانه مدرن در کرمانشاه گشایش یافت

سپاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد خانه‌های تیمی تروریست‌های عامل جنایت جاده خاش ـ زاهدان متلاشی شد

سرپرست هیات "ورزش‌های رزمی" کرمانشاه منصوب شد

نتایج کارشناسی بدون آزمون دانشگاه آزاد اعلام شد

حذف سهمیه بدون آزمون کارشناسی ارشد پزشکی

واریز «عیدی» مستمری‌بگیران تامین‌اجتماعی تا 10 اسفند

جشنواره داستان و نمایشنامه نویسی در هرسین برگزار می شود

راه آهن کرمانشاه به خسروی 31 درصد پیشرفت داشته است/ مسیر 232 کیلومتری کرمانشاه به خسروی 11 تونل به طول چهار هزار و 700 کیلومتر احداث خواهد شد

واردات 100 قلم کالا توسط مرز نشینان مجاز شد (+اسامی)

کلیات بودجه ۹۸ تصویب شد

امروز آخرین مهلت ثبت نام آزمون دکتری تخصصی و پژوهشی وزارت بهداشت

مسؤولان: مخالف اجرای این برنامه هستیم/ سیاه چادر نبود، حرکات موزون انجام دادند!

نشست فوق‌العاده کمیسیون امنیت ملی درباره حمله تروریستی زاهدان و بودجه انسداد مرزها

امکان ویرایش اطلاعات فراهم شد؛ آغاز مهلت مجدد ثبت نام کنکور ارشد ۹۸ از فردا

توضیح مدیرکل مدیریت بحران کرمانشاه درخصوص امهال تسهیلات خسارت‌ديدگان از زلزله

بازسازی واحدهای روستایی زلزله زده خرداد 97به اتمام می رسد

آغاز توزیع اینترنتی سبد گوشت و مرغ تنظیم بازاری

هدیه ولنتاین همسر علی دایی (عکس)

پرداخت تسهیلات 50 میلیون ریالی به مالکان خودروهای خسارت دیده از زلزله

جشنواره موسیقی فجر در کرمانشاه برگزار می شود

کرمانشاه رسما کلانشهر شد

آسمان کرمانشاه آخر هفته بارانی می‌شود

اینفوگرافی / نرخ اشتغال و بیکاری در سال ۱۳۹۶

منتظر آخر هفته بارانی باشید

آغاز ثبت نام کنکور 98 (+جزئیات)

صندوق آرا تضمین حفظ نظام است؛ هرکسی هر نوع تغییری می‌خواهد، پای صندوق آراست / مسئولان باید با سعه صدر بیشتری با صندوق‌های رأی برخورد کنند / هر چه راه را برای حضور افکار، عقاید و جناح‌های مختلف در انتخابات فراهم کنیم، نظام ما مستحکم‌تر خواهد شد

پرداخت نقدی جاماندگان "بسته حمایتی" از چه‌زمانی آغاز می‌شود؟

شرایط رانندگی برای افراد بدون گواهینامه

اجرای بیمه تکمیلی روستاییان و عشایر برای اولین بار از سال آینده

آزادسازی سهام عدالت برای سال جدید

دهیاران نباید "اداری" شوند/ توسعه روستاها دهیاران جسور می‌خواهد

زندگی مشترک تان را با این مثلث بسنجید و تصمیم بگیرید

زمان پرداخت حقوق اسفند کارمندان اعلام شد

یک باند بزرگ کلاهبرداری در کرمانشاه منهدم شد

برنامه کشتی آزاد جام تختی/ حضور کشتی‌گیران ۱۰ کشور در کرمانشاه

بخشداران از دستآوردهاي دولت در منطقه به خوبي دفاع كنند

وزیر راه و شهر سازی وارد کرمانشاه شد

دانشگاه آزاد یکشنبه 21 بهمن تعطیل است

جزئیات طرح جدید پیش فروش محصولات ایران خودرو ویژه دهه فجر اعلام شد + جدول

قضاوت درباره بیانیه احزاب اصلاح‌طلب استان با مردم است

از هزینه‌های همایش سرمایه‌گذاری تا بازنشستگی معاون عمرانی

اروپا نباید FATF را با اینستکس مرتبط کند

تمدید زمان ثبت نام در انتخابات نماینده معلمان در شورای عالی آموزش‌وپرورش

امروز آخرین مهلت ثبت‌نام و انتخاب واحد دانشگاه آزاد

آغاز بلیط فروشی مسابقات کشتی آزاد جام تختی در کرمانشاه

رییس سازمان ملی استاندارد: کشور از "تقلب" رنج می‌برد، نه بی‌کیفیتی کالاها

انصراف شورای شهری‌ها از کمیسون ماده ۱۰۰

وام ۳۰ میلیونی ازدواج به چه کسانی تعلق می‌گیرد؟

تبلیغات

http://aftabnews.ir/files/adv//33_673.jpg


  طراحی و پیاده سازی توسط پیشگامان ایده نگار

  تمامی حقوق متعلق به سایت آفتاب کرمانشاه می باشد-برای نمایش بهتر از مرورگر Firefox یا Chrome استفاده کنید