آفتاب کرمانشاه

اعلام کارنامه داخلی سازی خودروسازان/ قطعات پراید، پژو 405 و سمند و... چقدر داخلی هستند (+جزئیات)

شناسه خبر » 277149

تاریخ انتشار » 1396/11/03-15:47

تعداد بازدید ها » 201

آفتاب کرمانشاه: در حال حاضر بیشترین تیراژ خودروسازی ایران را محصولاتی قدیمی تشکیل داده‌اند و اگرچه گمان می‌رفت طی این سال‌ها کاملا داخلی‌سازی شده‌اند، با این حال آمار انجمن خودروسازان، خلاف این موضوع را نشان می‌دهد

جدیدترین آمار مربوط به داخلی سازی خودروهای کشور نشان می‌دهد هنوز هیچ‌یک از محصولات، ۱۰۰ درصد ساخت داخل نشده و حتی مدل‌های قدیمی نیز نتوانسته‌اند به خودروهایی کاملا ایرانی تبدیل شوند.

 به نقل از دنیای اقتصاد، بنابر آماری که انجمن خودروسازان ایران به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده، داخلی‌ترین خودروهای کشور، تا مرز ۹۳ درصد ساخت داخل شده‌اند و این موضوع نشان می‌دهد هنوز هم وابستگی به قطعات خارجی، در صنعت خودرو کشور وجود دارد. در حال حاضر بیشترین تیراژ خودروسازی ایران را محصولاتی قدیمی تشکیل داده‌اند و اگرچه گمان می‌رفت طی این سال‌ها کاملا داخلی‌سازی شده‌اند، با این حال آمار انجمن خودروسازان، خلاف این موضوع را نشان می‌دهد. در آمار انجمن خودروسازان مشخص نیست دقیقا کدام قطعات هنوز داخلی‌سازی نشده‌اند، با این حال به نظر می‌رسد قطعات مربوطه، به بخش‌های الکتریکی خودروها مربوط می‌شوند.

اعلام کارنامه داخلی سازی خودروسازان/ قطعات پراید، پژو 405 و سمند و.. چقدر داخلی هستند

به جز خودروهای پرتیراژ اما سایر محصولات نیز نه تنها ۱۰۰ درصد ساخت داخل نشده‌اند، بلکه درصد داخلی‌سازی آنها در مواردی بسیار کمتر از پرتیراژها است. این در شرایطی است که بیش از هزار قطعه‌ساز کوچک و بزرگ در کشور فعالیت می‌کنند و برخی از آنها از قدرت مالی بسیار بالایی برای سرمایه‌گذاری و به‌روزرسانی خطوط تولید برخوردارند. با این حال، قطعه‌سازی ایران در این سال‌ها سرمایه‌گذاری قابل توجه و چشمگیری انجام نداده و از همین‌رو نتوانسته‌اند خود را مطابق با استاندارد خودروهای جدید، پیش ببرد.

بدون شک ارتقای صنعت قطعه می‌تواند نیاز به واردات بخش قابل‌توجهی از قطعات را از بین ببرد، هرچند البته همچنان و مانند همه جای دنیا، برخی قطعات خاص باید از مسیر واردات تامین شود. این بخش از قطعات که بیشتر به مواردی مانند لوازم الکتریکی و همچنین ECU مربوط می‌شود، معمولا چند سازنده و تامین‌کننده خاص در دنیا دارد که بسیاری از خودروسازان جهان، نیاز خود را از آنها تامین می‌کنند. هرچه هست، اهمیت به‌روزرسانی خطوط تولید قطعه‌سازان به‌خصوص با توجه به آغاز تولید خودروهای پسابرجامی در کشور، بسیار بیش از گذشته است و این موضوع می‌تواند ضمن کاهش وابستگی و خروج ارز از کشور، تیراژ خودروها را حتی در مقاطع بحرانی نیز بیمه کند.

اما مسیر دوم در راه آمادگی خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی برای مواجهه با بحران‌ها، ارتباط گرفتن هرچه بیشتر با تامین‌کنندگان جهانی است. به هر حال ازآنجاکه قرار نیست همه قطعات موردنیاز در داخل ساخته شود و همچنین با توجه به احتمال رخ دادن اتفاقاتی مانند تحریم، بهتر است خودروسازان گزینه‌های ذخیره را برای تامین قطعات، روی میز داشته باشند. با این دوراندیشی، احتمال اینکه در مقاطع بحرانی مانند تحریم، تولید خودرو در کشور سرپا مانده و تیراژ دچار افت شدید نشود، بسیار بالا خواهد رفت و این موضوع می‌تواند فنر قیمت‌ها را نیز کنترل کند.
رقم داخلی‌سازی در ایران خودرو

اما نگاهی بیندازیم به جزئیات داخلی‌سازی خودروهای کشور، تا مشخص شود هر یک تا چه اندازه به اصطلاح بومی‌سازی شده‌اند. بنابر آمار انجمن خودروسازان ایران، تا به امروز بیشترین داخلی‌سازی انجام شده در صنعت خودرو کشور و در بین محصولات موجود، ۹۳ درصد و کمترین نیز ۲۰ درصد بوده است. این ۲۰ درصد البته بیشتر به خودروهای به اصطلاح مونتاژی متعلق به بخش خصوصی مربوط می‌شود که اکثر قریب به اتفاق آنها چینی هستند.

این در شرایطی است که خودروهایی مانند پژو ۴۰۵، پژو پارس و سمند، تا مرز ۹۳ درصد داخلی‌سازی شده‌اند. هر سه محصول در ایران خودرو به تولید می‌رسند و اتفاقا به نوعی از یک خانواده محسوب می‌شوند، زیرا پلت‌فرم آنها یکی است. در این بین، پژو ۴۰۵ در حالی به داخلی‌سازی ۹۳ درصدی رسیده که بیش از دو دهه از عمر آن در خودروسازی ایران می‌گذرد. مشتریان پژو ۴۰۵ البته خاطره خوشی از داخلی‌سازی این محصول طی سال‌های ۸۴ و ۸۵ ندارند، چه آنکه در آن مقطع، چند دستگاه از این محصول با نقص فنی روبه‌‌رو و دچار آتش‌سوزی شد. اما پژو‌پارس نیز که فیس لیفت شده ۴۰۵ و حاصل طراحی مهندسان داخلی به حساب می‌آید، طبق آمار انجمن خودروسازان ایران، تا به امروز ۹۳ درصد از قطعات آن، داخلی‌سازی شده است.

از سوی دیگر اما سمند نیز با همین درصد داخلی‌سازی، هم‌اکنون جزو محصولات پرتیراژ ایران خودرو به شمار می‌رود. آن طور که انجمن خودروسازان اعلام کرده، سمند و پژو ۴۰۵ و پارس توانایی پاس کردن استانداردهای جدید را طی سال آینده نداشته و بنابراین باید از خطوط تولید حذف شوند.

سری هم اما به پژو ۲۰۶ بزنیم، محصولی که در حال حاضر پرتیراژترین محصول ایران‌خودرو به شمار می‌رود. طبق آمار انجمن خودروسازان ایران، درصد ساخت داخل قطعات این محصول، به ۷۰ درصد رسیده است. ۲۰۶ هم‌اکنون در دو مدل هاچ‌بک و صندوق‌دار تولید می‌شود و ظاهرا مشکلی بابت پاس کردن استانداردهای جدید ندارد و بنابراین تولید آن همچنان ادامه خواهد یافت.

ازآنجاکه دیگر محصول ایران خودرو یعنی رانا نیز روی پلت‌فرم پژو ۲۰۶ ساخته شده، این محصول نیز طبق آمار انجمن خودروسازان، ۷۰ درصد داخلی‌‌سازی تا به امروز داشته است. رانا نیز ظاهرا مشکل خاصی بابت پاس کردن استانداردهای جدید ندارد و بنابراین می‌تواند همچنان به تولید برسد.

در بین دیگر محصولات ایران خودرو اما دنا نیز ۷۰ درصد داخلی‌سازی را تا به امروز به خود دیده است. این در شرایطی است که دنا از خانواده سمند به شمار می‌رود و قطعات مشترک زیادی میان این دو محصول وجود دارد. در لیست اعلامی از سوی انجمن خودروسازان ایران اما نام وانت آریسان نیز مطرح شده است، محصولی که ۸۰ درصد داخلی‌سازی دارد. همچنین سوزوکی گرندویتارا نیز که جزو محصولات مونتاژی ایران خودرو به شمار می‌رود، تنها ۲۰ درصد داخلی‌سازی داشته و مشخص نیست آیا اصلا برنامه‌ای برای افزایش این رقم وجود دارد یا نه؟

از سوی دیگر اما انجمن خودروسازان ایران درصد داخلی‌سازی پژو ۲۰۰۸ و همچنین پژو ۳۰۱ را نیز ۲۰ درصد اعلام کرده است.

پراید چقدر ایرانی است؟

اما اگر پراید را از لحاظ درصد داخلی‌سازی قطعاتش تا به امروز، کاملا ایرانی ندانیم، به نظر می‌رسد باید آن را به لحاظ تیراژ بسیار بالایی که دارد، خودرویی داخلی به حساب بیاوریم. هم‌اکنون حدود ۲۵ سال از حضور این خودرو در بازار کشور می‌گذرد و ۸۷ درصد ساخت داشته است. همچنین تیبا نیز که به نوعی از نسل پراید به شمار می‌رود، داخلی‌سازی ۸۷ درصدی را به خود می‌بیند و گفته می‌شود سایپایی‌ها قصد دارند آن را جایگزین پراید کنند.

این در حالی است که طبق اعلام انجمن خودروسازان ایران، این دو محصول توانایی پاس کردن استانداردهای جدید را ندارند و بنابراین سایپایی‌ها باید به فکر جایگزینی دیگر باشند. پراید اما در مدل وانت نیز تولید و عرضه می‌شود و این در حالی است که سایپایی‌ها تا به امروز ۸۰ درصد قطعات آن را داخلی‌سازی کرده‌اند.

تندر-۹۰ در کیلومتر ۵۶

نگاهی هم اما به میزان داخلی سازی تندر۹۰ بیندازیم، خودرویی که حدود ۱۰ سال از تولید آن در ایران می‌گذرد. طبق آمار انجمن خودروسازان ایران، این محصول تنها ۵۶ درصد تا به امروز داخلی سازی داشته است. این در حالی است که انتظار می‌رفت با توجه به گذشت یک دهه از تولید این محصول در ایران و ارتباط نسبتا خوب رنو با قطعه‌سازان کشور، رقم داخلی‌سازی بسیار بیش از اینها باشد.

به نظر می‌رسد یکی از دلایل کندی روند داخلی‌سازی قطعات تندر-۹۰، سختگیری‌های خاص رنو در این ماجرا است. رنویی‌ها برای حفظ کیفیت محصولات خود در ایران، نظارت زیادی روی قطعات ورودی به خطوط تولید خودروسازان کشور دارند و از همین رو اجازه نداده‌اند کیفیت فدای تیراژ شود. اما هرچند انجمن خودروسازان اشاره‌ای به داخلی سازی ساندرو نکرده، با این حال به نظر می‌رسد این محصول نیز به اندازه تندر-۹۰ ساخت داخل شده است. ساندرو در واقع مدل هاچ بک تندر-۹۰ به‌شمار می‌رود و بنابراین قطعات مشترک زیادی میان این دو محصول وجود دارد
مطالب مرتبط

کلید واژه ها

  خودروسازان  کارنامه داخلی سازی 

ارسال نظر  خوانندگان :

نام  
ایمیل  
وب سایت (اختیاری)  
متن  
  تصویر امنیتی  

کد امنیتی تصویر بالا را در کادر  وارد کنید

 
   
         

نظرات کاربران

   


 
     

آخرین اخبار

پیله‌وری در شوشمی و ثلاث از سر گرفته شد

قطار کرمانشاه - تهران هفته‌ای سه بار مسافران را جابجا می‌کند

شمار مسمومیت با قارچ سمی در کرمانشاه به ۴۷۸ نفر رسید/ فوت ۸ نفر

عضو کمیسیون امنیت ملی: می‌شود با ملاحظه به پالرمو پیوست همچون دیگر کشورها/ این لوایح باید در فضایی غیر احساسی مطرح شود

مدیرکل امور مالیاتی کرمانشاه: صاحبان مشاغل تا پایان خرداد برای ارائه اظهارنامه مالیاتی فرصت دارند

احتمال شیوع بیماری سالک در مناطق زلزله زده کرمانشاه/ تنها بخشی از مشکلات بهداشتی مناطق زلزله زده رفع شده است

دو فرماندار جديد در شهرستان هاي دالاهو و قصرشيرين منصوب شد

علت تذکر ۱۴ نماینده کُرد به وزیر ورزش درباره لیست نهایی تیم ملی فوتبال چیست؟

روحانی: قدم‌های برداشته شده برای پایداری برجام تا الان مثبت است/ صدا و سیما واقعیت‌ها را برای مردم به نمایش بگذارد

ناجا: طرح جریمه مشمولان غایب سال آینده اجرا نمی‌شود / غایبان، تعیین تکلیف کنند

مدیرعامل مخابرات کرمانشاه: اختلال عمده‌ای در"اینترنت" استان نداریم/علت اصلی کُندی سرعت"فیلترشکن‌ها" هستند

تسهیلات اشتغالزایی به مددجویان کمیته امداد پرداخت می شود

استفاده کارواش‌ها و قالیشویی‌ها از آب تصفیه شده شهری ممنوع است

لیگ ملت‌های والیبال؛ ۲۰۱۸ والیبال ایران حریف فرانسه نشد/ پیروزی تمام مدعیان در روز نخست

قتل جوان ۲۱ ساله به دست همسایه/ خودکشی قاتل

مرز "شیخ صله" بازگشایی شد

ناصر ملک‌مطیعی درگذشت

استاندار كرمانشاه: در زلزله استان عده اي به دنبال سياه نمايي از اقدامات دولت بودند/ برنامه هاي اين دولت در كمك رساني به زلزله زدگان بي سابقه است

"خودکشی" ناموفق 2 خواهر دانشجو

راه اندازی 8 رشته جدید در دانشگاه رازی کرمانشاه

مقام معظم رهبری: 6 شرط برای ادامه برجام با اروپا

معاون استانداری کرمانشاه: آسیب‌های اجتماعی استان سیر "کاهشی" به خود گرفته‌اند/ همه باید بدانیم که در این زمینه مسئول هستیم

اولتیماتوم فرماندار به پیمانکار پروژه ساماندهی پارک شهر هرسین

با قارچ "قاتل" در کرمانشاه آشنا شوید

معاون دادستان کشور: رفع فیلتر تلگرام صحت ندارد/ فیلتر تلگرام دائمی است

مردم ایران چه می خواهند؟

گزارشی تکان‌دهنده از بلایی که بر سر"تنوع زیستی" آورده‌ایم

رئیس هیات سوارکاری استان کرمانشاه انتخاب شد

شرایط دریافت وام مجدد خرید مسکن از سوی زوجین

مهاجرت ۳۰ درصدی مردم سرپل ذهاب به کرمانشاه

لاریجانی گزینه قطعی فراکسیون ولایی برای ریاست مجلس/ احتمال حمایت از مطهری و پزشکیان

روحانی: ایجاد۸۰۰ هزار شغل در سال ۹۶/ سن مدیریت را از 48 به 40 سال کاهش می دهیم/ به عقب بازنمی‌گردیم

کرمانشاه صاحب 2 سینمای دیگر می‌شود

افزایش ۲۰درصدی سقف وام‌های دانشجویی دانشگاه آزاد

نتایج نهایی انتخابات پارلمانی عراق اعلام شد

استاندار کرمانشاه: افطاری دادن از بیت المال ممنوع است

بازآفرینی 1300 محله 123 هزار میلیارد منابع می‌خواهد/سکونت 10 میلیون نفر در این محلات

حمله 2 "پلنگ" به گله گوسفندان در ثلاث/۴۰۰ گوسفند تلف شدند

آغاز توزیع مایحتاج مورد نیاز ماه رمضان در کرمانشاه با نرخ‌ مصوب دولتی +قیمت‌ها

رییس مرکز بهداشت کرمانشاه: افزایش موارد مسمومیت با "قارچ سمی" به 239 نفر/ 5 نفر جان باختند

دلالان ارز "میدان آزادی" کرمانشاه جمع می‌شوند

نمایشگاه دائمی پیشگیری از "آسیب های اجتماعی" در کرمانشاه گشایش یافت

زیباکلام: اعتبار روحانی به شدت دارد سقوط می‌کند/ تندروها با شبه کودتا به دنبال زمین زدن دولت هستند

2 استخدامي در ارتش

استاندار کرمانشاه: مشكلات بيكاري 22 درصدي كمتر از زلزله نيست / استان كرمانشاه زمينه هاي بسيار مناسبي براي سرمايه گذاري در بخش معادن دارد

وزیر بهداشت بیماران سرپل ذهاب را معاینه و جراحی کرد

امسال "قارچ" خودرو نخورید/ به قارچ‌ها دست هم نزنید!

خدمات برجام برای ایران (+لیست قطعنامه ها و تحریم هایی که لغو شدند)

مسمومیت 59 نفر به دلیل مصرف قارچ سمی در کرمانشاه/ فوت 2 نفر

چهار طرح با حضور وزیر بهداشت در کرمانشاه افتتاح شد

تبلیغات

http://aftabnews.ir/files/adv//33_673.jpg


  طراحی و پیاده سازی توسط پیشگامان ایده نگار

  تمامی حقوق متعلق به سایت آفتاب کرمانشاه می باشد-برای نمایش بهتر از مرورگر Firefox یا Chrome استفاده کنید